Drak sa
vracia
(novela)
Drak
sa vrátil o Jáne. To je čas, keď je všetko v kvete, keď sa nad lúkami
a nad tablami prvej ďateliny stelie omamujúca vôňa medonosného nektáru,
keď sú včely v plnej práci, keď pomedzi zemiakovú vňať vyrážajú prvé kvety
ohnice, keď na jačmeni môžeš už nahmatať v kukle lístia mäkký klas, ktorý
tu dýcha ako plod v matkinom tele. Je to čas plný sladkého vyčkávania, keď
úroda nie je ešte dozretá, ale ukazuje sa už v mnohosľubných
a pestrých kobercoch, rozložených po celom chotári. Áno, to je čas, keď
gazdovia vystávajú večierkom na podstení, spokojne bafkajú z fajok
a skúseným okom pozorujú oblohu: „Spŕchne, lebo mesiac má dvor.“ – „Vyčasí
sa, lebo Kriváň prestal fajčiť.“ – „Príde vietor, lebo obloha pri západe slnka
je celá červená.“ Hej, hej, staré, múdre hlavy sú na to, aby oznámili tieto
veci mladému pokoleniu, ktoré o nič nedbá a myslí iba na nedobizeň.
Až
do Jána, až do návratu Drakovho, je všetko tak, ako má byť: korienky naberajú
vlahu z útrob zeme, vlaha sa mení na miazgu, miazga prúdi hore steblom,
dostáva sa k zrnu a zrno sa nalieva mliečnou šťavou. Po Jáne prišla však náhla suchota a celý tento
úsilný a vytrvalý dej je surovo prerušený. O Jakube je už tráva
celkom vycivená, zbožie zaškrelo, kravám prischlo mlieko a zem v hlinitých
miestach sa natoľko rozpukala, že je nebezpečné hnať tade statok, aby si
v širokých jazvách, otvorených, prisámvačku, až do jazerných pekiel,
nepolámal ratice. Ak do týždňa poriadne nespŕchne, ak zem znova nenamokne,
príde bieda a hlad.
S krmom
sa gazdovia beztak už rozžehnali. Tá trocha vyschnutej trávy a kyslej
šivariny, ktorú sa koscom podarilo uškudliť na slatinách a vlhčinách,
nevydrží ani do Vianoc. Potom príde rad na snôpky, ktoré budú gazdovia stŕhať
zo slamených striech a rezať ich sečku. I pýrnica s ostrými
okrajmi, až si od nej prsty dorežeš, ktorá vyrastie v horách v tôni
svrčín i za tejto suchoty, dostane sa znovu ku cti. Ženy si kosákmi
a plachticami začínajú už na ňu chodiť v celých húfoch a vláčia
ju do prázdnych humien a šôp.
Pritom
je každému nápadné a všetci na to myslia, že to má byť už druhý suchý rok
za ich pamäti. Ten prvý skončil na Drakovým odchodom z dediny. Tento druhý
začína sa jeho návratom.
Ľudia
si zase spomínajú na odpornú chuť lobôdky. Na chlieb upečený z pýru.
Bezzubí starci omáľajú v ústach spomienky ešte protivnejšie. Nik už
nevydrží počúvať tie ich reči o spuchnutých tvárach a nadutých
bruchách, o ledva sa tmoliacich údoch. Mladí okrikujú starcov
a vyháňajú ich na priedomie. No oni večne len melú svoje, až sa ti
z toho žalúdok obracia a v zlosti schytil by si najradšej tiesk,
vidly, či čo máš poruke, a šmaril za tým...za tým...
Hej,
najhoršie je, že nemáš viditeľného nepriateľa, ktorého by si chytil za hrtan
a poriadne ním zatriasol, kým by nepustil z ufúľaných paprčí to, čo
patrí len teba, čo si si statočne vydrel zo zeme. Lebo tie babské rečičky
o kliatbe, o božom treste sú len na smiech. Ak by tu mal mať niekto slovo,
mohol by to byť len on, ten ktorého sa okúňajú i len spomenúť, ktorému sa
vyhýbajú, na ktorého by najradšej ani nemysleli.
Úlohy k ukážke č. 1
1.
Ako vnímali obyvatelia dediny príchod Draka? Ktoré vlastnosti
mu pripisovali?
2.
Vypíšte z textu dve za sebou nasledujúce vety, ktoré
boli pre ľudí dôkazom, že za nešťastie môže Drak.
3.
Charakterizujte predposledný odsek ukážky z hľadiska
použitých viet (podľa obsahu, zloženia, členitosti). Aký dosah na čitateľa má
použitie práve takýchto viet?
4.
Zaraďte nasledujúce vety k druhu ustálených slovných
spojení: Spŕchne, lebo mesiac má dvor.
Vyčasí sa, lebo Kriváň prestal fajčiť. Príde vietor, lebo obloha pri západe
slnka je celá červená. Aký súvis majú uvedené spojenia
s charakteristikou literárneho smeru naturizmus?
5.
Ktorými prostriedkami dosahuje autor ukážky básnickú polohu
vyjadrovania? Vyhľadajte v ukážke príklady.
6.
Ktoré znaky naturizmu možno nájsť v ukážke? Svoje
tvrdenia konkretizujte.
7.
Ktorými výrazovými prostriedkami možno dokázať, že jazyk
slovenského naturizmu je ľudový, s vplyvom miestneho nárečia?
8.
Vysvetlite význam spojenia Drak sa vrátil o Jáne. Nájdite v literatúre informáciu,
aký magický význam je pripisovaný tomuto dňu. Výsledok svojho poznania
prezentujte spolužiakom.
Použitá literatúra:
POLAKOVIČOVÁ, A. – CALTÍKOVÁ, M. –
ŠTARKOVÁ, Ľ. – MEZEIOVÁ, A.: Literatúra
III pre stredné školy. Bratislava: ORBIS PICTUS ISTROPOLITANA, 2012, s. 142
– 148. ISBN 978-80-8120-176-9
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára